Scandinavian Airlines is een deel van de SAS Groep, vroeger Scandinavian Airlines System geheten. Scandinavian Airlines is de gemeenschappelijke luchtvaartmaatschappij voor de Scandinavische landen Denemarken, Noorwegen en Zweden. Het bedrijf is voor de helft in handen van de regeringen van de drie landen, en de andere helft is in particuliere handen. Het werd gevormd door samenvoeging van luchtvaartmaatschappijen uit de drie landen.
Het belangrijkste internationale knooppunt (hub) voor Scandinavian Airlines is Luchthaven Kopenhagen. Arlanda Airport bij Stockholm en Luchthaven Oslo Gardermoen bij Oslo vormen de knooppunten voor binnenlandse vluchten binnen Zweden en Noorwegen. Zij bieden een aantal directe verbindingen naar internationale bestemmingen.
Door overboeking of andere niet genoemde redenen werden passagiers niet toegelaten op de vlucht naar Stockholm. Er blijkt geen enkel contact met SAS mogelijk. Er zijn telefoonnummers die je kunt bellen, maar aan de andere kant niemand die de telefoon opneemt. SAS staat op omvallen lees ik op internet (15-07-'22). Passagiers met overstap in Stockholm naar verre bestemming worden gedropt in een hotel nabij Schiphol en zoek het verder maar zelf uit. Geen enkele instantie weet raad. Zelfs een bewijs dat passagiers niet mee mochten met de vlucht werd niet geleverd. Dit bewijs heb je nodig om compensatie te kunnen krijgen.
Sterke punten Geen
Zwakke punten Geen enkel contact met SAS mogelijk.
Vlieg regelmatig tussen Adam en Kolenhagen. Een vlucht die op tijd vertrekt is een uitzondering. Alle verhalen al gehoord van Mist tot defecte vliegtuigen. Inchecken gaat regelmatig mis.
Sterke punten Koffie is gratis tijdens de vlucht maar dat mag ook wel voor deze ticketprijzen
Zwakke punten Slechte organisatie. Geen contact mogelijk. Slecht functionerende app.
Vlucht wordt gewoon 'veranderd' in 'overstaptijd met 21 uur verlengd.' Contact over omboeken onmogelijk. De 'change booking'- knop werkt niet. WAARDELOZE maatschappij.
Sterke punten Geen
Zwakke punten Omboekenknop werkt niet. Telefoon, helpdesk mail en chat onbereikbaar. WAARDELOOS. Helaas kon ik geen nul sterren geven.
Heb bij de boeking per ongeluk een fout e-mail adres ingetypt.
Daardoor geen bevestiging van de boeking gekregen en geen boekingsnummer en tickets.
Chat niet mogelijk door ontbreken van het boekingsnummer.
Customer service onbereikbaar. Heb al met al een uur in de wacht gestaan.
E-mail adres van SAS is er niet, behalve informatieve waarop je niet kunt reageren.
Duur foutje!
Mijn tickets zweven in de cloud.
Ik kom daar denk ik niet!
Vlucht geboekt met een foutieve voornaam. Twee dagen geprobeerd maar op geen enkele manier de costumer service te pakken gekregen, alle nummers geprobeerd, ook nummer van Schiphol en Eurobonus, geen gehoor.
Wel de Chat gehad maar die verwees naar het onbereikbare costumer service. Sachandalig!
Sterke punten Tot op heden geen.
Zwakke punten Onbereikbaar voor vragen of wijzigingen.
De vlucht zelf heb ik geen klachten over, die heb ik ervaren als elke andere vlucht van om het even welke maatschappij. De bagage afhandeling heb ik echter nog nooit zo beroerd mee gemaakt. Tussen de 3 reizigers die ons gezelschap telde zijn er op de heen- of terug reis maarliefst 5 stuks bagage zoek geraakt. Op de heen reis is alles met vertraging nog wel goed gekomen, maar op de terug reis is er 1 ongeveer een week later bezorgd, en 1 is definitief weg. Na een eindeloze reeks pogingen via website, mail, bagage depots, callcenters van SAS met nauwelijks verstaanbare medewerkers, formulieren invullen, foto's en beschrijvingen uploaden; geen sukses. Nu zou je nog kunnen denken, overal gaat weleens iets mis. Maar als dan na enkele maanden zoeken je vermiste bagage nummer niet meer geldig blijkt, kun je ook op geen enkele manier nog in contact komen met SAS. Alleen automatisch gegenereerde afwijzingen krijg je nog terug. Dus naar compensatie, die 'de lading'sowiezo al niet zou dekken, kunnen we fluiten. De communicatie is echt intens beroerd.
Sterke punten Het vliegtuig is op de bestemming aangekomen
Zwakke punten De bagage handling is zwaar onder de maat. De communicatie daarover zo mogelijk nog slechter.
Geboekt via de SAS website. Daarnaast een upgrade geboekt via de SAS website en deze betaald. De upgrade werd bevestigd. Het inchecken via de SAS website bleek een drama. De site valt voortdurend uit en is zeer traag. Na enkele uren volhouden bleek dat SAS mij een andere stoel had toegewezen dan dat ik had gereserveerd en die eerder was bevestigd. Bij het steunpunt van SAS op Schiphol (Swissport) werd ik afgeblaft. Vervolgens naar SAS Denemarken gebeld. Daar deelde men mij mede dat SAS zich het recht voorbehoudt om bij het inchecken geen rekening te houden met de betaalde upgrade. Daaraan werd toegevoegd dat ik mijn geld ook niet terug zou krijgen volgens de regels van SAS. Een klacht indienen bij SAS is nauwelijks mogelijk omdat de website daar geen mogelijkheden toe biedt.
Sterke punten Die zijn er niet
Zwakke punten SAS is een moeilijke bereikbare en als het gaat om reserveringen, een onbetrouwbare maatschappij. Mijn advies is een andere maatschappij te boeken als je naar Denemarken, Zweden of Noorwegen gaat.
Ik vlieg minstens 1 x per maand naar Copenhagen. Inchecken bij SAS is een terugkerende ergernis. De website is buitengewoon slecht bereikbaar, zeer regelmatig zelfs helemaal niet. Veruit de slechtste bereikbaarheid van alle vliegmaatschappijen waarmee ik reis, en dat zijn er veel.
Op 16 september 2016 een ticket geboekt via Skyscanner. Het bedrag is overgemaakt en afgeschreven maar geen ticket ontvangen. Gebeld met het 0900 nummer van SAS: geld is inderdaad ontvangen maar er was blijkbaar een error in het systeem. Conclusie: het geld van de boeking wordt teruggeboekt en we "mogen" weer een nieuwe poging wagen waarbij het ticket dan ruim 200 euro duurder uitpakt! Op mijn vraag of dit niet wat vreemd is kreeg ik de reactie dat ik dan gelijk had moet reageren want zo staat het in de bevestigingsmail (die we dus ook niet ontvangen hebben). Een weinig klantvriendelijk antwoord van de afdeling customer service van SAS, vooral omdat de error in het systeem toch echt niet bij de klant kan liggen.
Sterke punten geen
Zwakke punten weinig klantvriendelijk, ook niet bij fouten in het eigen systeem (of het systeem van Skyscanner met wie SAS een samenwerkingsovereenkomst zal hebben).
Wij vlogen van Kopenhagen naar Amsterdam met SAS op vrijdag 15 juli (vlucht SK 553). Ruim op tijd waren wij op de luchthaven maar er werd maar niet aangegeven vanaf welke gate ons vliegtuig zou vertrekken. Dus wij moesten steeds heen en weer lopen om te kijken en in de rij staan bij de informatiebalie om te vragen. Uiteindelijk bleek SAS een uur vertraging te hebben.
Ik liep naar binnen bij de SAS-lounge voor informatie en daar werd ik uiterst onvriendelijk gemaand om snel naar een bepaalde gate te gaan want daar vond de boarding al plaats. Deze informatie was fout dus heb ik voor niets de luchthaven door gerend met mijn koffer. Eenmaal in het vliegtuig werden er geen excuses aangeboden en moest ik voor een klein flesje lauwe witte wijn 8 euro betalen. Ik heb nog dagen moeten bijkomen van deze vlucht
Vanochtend mijn vrouw naar Schiphol gebracht. Grote chaos. Alleen bij de SAS balie, waar maar 1 persoon was was een gigantische rij wachtenden. Vliegtuig moest om 6.20 vertrekken naar Kopenhagen, maar om 5.00 was er een hele lange rij door de vertrekhal. Pas na een half uur kwam er iemand bij. Anderen vertelden mij dat het al ruim voor 5 uur zo'n lange rij was. Pas om 6.30 (het vliegtuig had al moeten zijn vertrokken) waren we aan de beurt om in te checken. Achter ons stond nog steeds een rij van minimaal 20 personen. Mijn vrouw had een overstap in Kopenhagen.Bij aankomst eindbestemming koffer kwijt met laptop en medicijnen die ze 3 maal daags nodig heeft. Dag is inmiddels voorbij en nog steeds niets teruggevonden.
Sterke punten geen
Zwakke punten ontbreken van organisatie. op ochtendvlucht onvoldoende personeel om mensen in te checken. vertraagde vlucht. bagage verloren.
Schandalige manier van doen
Door overboeking of andere niet genoemde redenen werden passagiers niet toegelaten op de vlucht naar Stockholm. Er blijkt geen enkel contact met SAS mogelijk. Er zijn telefoonnummers die je kunt bellen, maar aan de andere kant niemand die de telefoon opneemt. SAS staat op omvallen lees ik op internet (15-07-'22). Passagiers met overstap in Stockholm naar verre bestemming worden gedropt in een hotel nabij Schiphol en zoek het verder maar zelf uit. Geen enkele instantie weet raad. Zelfs een bewijs dat passagiers niet mee mochten met de vlucht werd niet geleverd. Dit bewijs heb je nodig om compensatie te kunnen krijgen.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Geen enkel contact met SAS mogelijk.
Drama
Vlieg regelmatig tussen Adam en Kolenhagen. Een vlucht die op tijd vertrekt is een uitzondering. Alle verhalen al gehoord van Mist tot defecte vliegtuigen. Inchecken gaat regelmatig mis.
Sterke punten
Koffie is gratis tijdens de vlucht maar dat mag ook wel voor deze ticketprijzen
Zwakke punten
Slechte organisatie. Geen contact mogelijk. Slecht functionerende app.
Waardeloze service en onbereikbaar
Vlucht wordt gewoon 'veranderd' in 'overstaptijd met 21 uur verlengd.' Contact over omboeken onmogelijk. De 'change booking'- knop werkt niet. WAARDELOZE maatschappij.
Sterke punten
Geen
Zwakke punten
Omboekenknop werkt niet. Telefoon, helpdesk mail en chat onbereikbaar. WAARDELOOS. Helaas kon ik geen nul sterren geven.
Onbereikbare customer service
Heb bij de boeking per ongeluk een fout e-mail adres ingetypt.
Daardoor geen bevestiging van de boeking gekregen en geen boekingsnummer en tickets.
Chat niet mogelijk door ontbreken van het boekingsnummer.
Customer service onbereikbaar. Heb al met al een uur in de wacht gestaan.
E-mail adres van SAS is er niet, behalve informatieve waarop je niet kunt reageren.
Duur foutje!
Mijn tickets zweven in de cloud.
Ik kom daar denk ik niet!
Costumer Service
Vlucht geboekt met een foutieve voornaam. Twee dagen geprobeerd maar op geen enkele manier de costumer service te pakken gekregen, alle nummers geprobeerd, ook nummer van Schiphol en Eurobonus, geen gehoor.
Wel de Chat gehad maar die verwees naar het onbereikbare costumer service. Sachandalig!
Sterke punten
Tot op heden geen.
Zwakke punten
Onbereikbaar voor vragen of wijzigingen.
Geen compensatie voor kwijt gemaakte bagage
De vlucht zelf heb ik geen klachten over, die heb ik ervaren als elke andere vlucht van om het even welke maatschappij. De bagage afhandeling heb ik echter nog nooit zo beroerd mee gemaakt. Tussen de 3 reizigers die ons gezelschap telde zijn er op de heen- of terug reis maarliefst 5 stuks bagage zoek geraakt. Op de heen reis is alles met vertraging nog wel goed gekomen, maar op de terug reis is er 1 ongeveer een week later bezorgd, en 1 is definitief weg. Na een eindeloze reeks pogingen via website, mail, bagage depots, callcenters van SAS met nauwelijks verstaanbare medewerkers, formulieren invullen, foto's en beschrijvingen uploaden; geen sukses. Nu zou je nog kunnen denken, overal gaat weleens iets mis. Maar als dan na enkele maanden zoeken je vermiste bagage nummer niet meer geldig blijkt, kun je ook op geen enkele manier nog in contact komen met SAS. Alleen automatisch gegenereerde afwijzingen krijg je nog terug. Dus naar compensatie, die 'de lading'sowiezo al niet zou dekken, kunnen we fluiten. De communicatie is echt intens beroerd.
Sterke punten
Het vliegtuig is op de bestemming aangekomen
Zwakke punten
De bagage handling is zwaar onder de maat. De communicatie daarover zo mogelijk nog slechter.
misleiding
Geboekt via de SAS website. Daarnaast een upgrade geboekt via de SAS website en deze betaald. De upgrade werd bevestigd. Het inchecken via de SAS website bleek een drama. De site valt voortdurend uit en is zeer traag. Na enkele uren volhouden bleek dat SAS mij een andere stoel had toegewezen dan dat ik had gereserveerd en die eerder was bevestigd. Bij het steunpunt van SAS op Schiphol (Swissport) werd ik afgeblaft. Vervolgens naar SAS Denemarken gebeld. Daar deelde men mij mede dat SAS zich het recht voorbehoudt om bij het inchecken geen rekening te houden met de betaalde upgrade. Daaraan werd toegevoegd dat ik mijn geld ook niet terug zou krijgen volgens de regels van SAS. Een klacht indienen bij SAS is nauwelijks mogelijk omdat de website daar geen mogelijkheden toe biedt.
Sterke punten
Die zijn er niet
Zwakke punten
SAS is een moeilijke bereikbare en als het gaat om reserveringen, een onbetrouwbare maatschappij. Mijn advies is een andere maatschappij te boeken als je naar Denemarken, Zweden of Noorwegen gaat.
website buitengewoon vaak onbereikbaar
Ik vlieg minstens 1 x per maand naar Copenhagen. Inchecken bij SAS is een terugkerende ergernis. De website is buitengewoon slecht bereikbaar, zeer regelmatig zelfs helemaal niet. Veruit de slechtste bereikbaarheid van alle vliegmaatschappijen waarmee ik reis, en dat zijn er veel.
Sterke punten
geen
Zwakke punten
website
Boeking via Skyscanner, slechte afhandeling SAS
Op 16 september 2016 een ticket geboekt via Skyscanner. Het bedrag is overgemaakt en afgeschreven maar geen ticket ontvangen. Gebeld met het 0900 nummer van SAS: geld is inderdaad ontvangen maar er was blijkbaar een error in het systeem. Conclusie: het geld van de boeking wordt teruggeboekt en we "mogen" weer een nieuwe poging wagen waarbij het ticket dan ruim 200 euro duurder uitpakt! Op mijn vraag of dit niet wat vreemd is kreeg ik de reactie dat ik dan gelijk had moet reageren want zo staat het in de bevestigingsmail (die we dus ook niet ontvangen hebben). Een weinig klantvriendelijk antwoord van de afdeling customer service van SAS, vooral omdat de error in het systeem toch echt niet bij de klant kan liggen.
Sterke punten
geen
Zwakke punten
weinig klantvriendelijk, ook niet bij fouten in het eigen systeem (of het systeem van Skyscanner met wie SAS een samenwerkingsovereenkomst zal hebben).
onprettige vlucht
Wij vlogen van Kopenhagen naar Amsterdam met SAS op vrijdag 15 juli (vlucht SK 553). Ruim op tijd waren wij op de luchthaven maar er werd maar niet aangegeven vanaf welke gate ons vliegtuig zou vertrekken. Dus wij moesten steeds heen en weer lopen om te kijken en in de rij staan bij de informatiebalie om te vragen. Uiteindelijk bleek SAS een uur vertraging te hebben.
Ik liep naar binnen bij de SAS-lounge voor informatie en daar werd ik uiterst onvriendelijk gemaand om snel naar een bepaalde gate te gaan want daar vond de boarding al plaats. Deze informatie was fout dus heb ik voor niets de luchthaven door gerend met mijn koffer. Eenmaal in het vliegtuig werden er geen excuses aangeboden en moest ik voor een klein flesje lauwe witte wijn 8 euro betalen. Ik heb nog dagen moeten bijkomen van deze vlucht
Grote chaos
Vanochtend mijn vrouw naar Schiphol gebracht. Grote chaos. Alleen bij de SAS balie, waar maar 1 persoon was was een gigantische rij wachtenden. Vliegtuig moest om 6.20 vertrekken naar Kopenhagen, maar om 5.00 was er een hele lange rij door de vertrekhal. Pas na een half uur kwam er iemand bij. Anderen vertelden mij dat het al ruim voor 5 uur zo'n lange rij was. Pas om 6.30 (het vliegtuig had al moeten zijn vertrokken) waren we aan de beurt om in te checken. Achter ons stond nog steeds een rij van minimaal 20 personen. Mijn vrouw had een overstap in Kopenhagen.Bij aankomst eindbestemming koffer kwijt met laptop en medicijnen die ze 3 maal daags nodig heeft. Dag is inmiddels voorbij en nog steeds niets teruggevonden.
Sterke punten
geen
Zwakke punten
ontbreken van organisatie. op ochtendvlucht onvoldoende personeel om mensen in te checken. vertraagde vlucht. bagage verloren.